ERP (Enterprise Resource Planning): Aplicatii de business - CRESCENDO
16288
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-16288,page-child,parent-pageid-16282,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-11.1,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

ERP (Enterprise Resource Planning)

Inainte de a cumpara un ERP ar trebui sa stiti in primul rand ca desi o aplicatie de tip ERP prin definitie are ca fundament cel putin o metoda sau tehnica de management (cum ar fi MRP cu JIT, urmarirea pe comanda, Proiecte sau Buget s.a.m.d) in Romania nu veti scapa de contabilitate – contabilitatea fiind principala metoda de conducere. Contabilitatea din Romania este 100% similara cu contabilitatea aplicabila in Franta cu diferenta ca fracenzii mai au mai multe conturi analitice.

 

Contabilitatea franceza este total diferita de contabilitatea anglo-saxona (GAAP). In timp ce contabilitatea franceza pune pe primul loc statul si pe locul doi firma/managerul si actionarii, contabilitatea anglo-saxona (GAAP) are in centru firma+actionarii si necesitatile lor si apoi statul si fiscalitatea. Principalul instrument/tehnica de management in firmele din Romania este tehnica/metoda urmaririi contului contabil prin solduri si componenta de rulaje spre deosebire de contabilitatea anglo-saxona unde este urmarit soldul la data.

Articol pe aceasta tema.

PUNCTELE CRITICE DE CARE TREBUIE LUATE IN CONSIDERARE LA ALEGEREA UNUI ERP IN ROMANIA

Date in timp REAL

Datele (NIR, facturi, transferuri etc…) se introduc in timp real simultan si concomitent de la mai multe puncte de lucru aflate la distanta. Datele sunt scrise instant in baza de date unica. Ceilalti utilizatori beneficiaza imediat de: balante, solduri, fise cont, stocuri on-hand, contabilitate. Nu mai sunt necesare alte prelucrari periodice suplimentare off-line/on-line sau de preluare a tranzactiilor distribuite

Cost complet la aprovizionare

Folosind metoda FIFO prin alocarea costurilor suplimentare simultan pe stoc si contabilitate (contul de clasa 3x trebuie sa corespunda ca sold si rulaj cu valoarea articolelor din magaziile afectate): se aloca costuri din facturi de servicii diverse si facturi de transport; se aloca costuri din DVI (taxe vamale + comision); se formeaza automat factura /obligatia de vama ce contine TVA vama + taxe vamale.

AVIZE la Transfer de stocuri / marfa

Aplicatia trebuie sa va ofere posibilitatea evidentierii marfii aflate in tranzit (cont 481-482) si blocarii stocului la destinatar pana la confirmarea receptiei la destinatar. Contul 481x trebuie sa prezinte sold daca de exemplu marfa a plecat din filiala noastra din Locatia 1 dar nu a fost receptionata inca la Locatia 2.

MRP (Material requirements planning)

MRP este mecanismul prin care putem stabili: ce comenzi de vanzare (cu ce articole asociate) de la clienti sunt inregistrate si sunt posibile a fi onorate pe perioada analizata (orizont de timp 1-2 luni poate 6 luni); ce comenzi de lucru trebuie lansate in productie pe baza comenzilor client? ce capacitati de productie se vor incarca si cum le gestionam, care sunt locurile inguste? ce materiale/materii prime ne lipsesc acum pentru alimentarea productiei si de la ce furnizori si in cit timp putem face aprovizionarea.

Mecanisme de facturare

Care sa cuprinda cel putin: gestionarea clientilor pe puncte de lucru chiar daca exista un singur cod fiscal cu sediul in Bucuresti dar mai multe puncte de livrare; gestionarea unor plaje multiple de numere facturi si avize / per user / per punct de lucru; gestionare liste de pret active pe client/articol etc.; gestionare prestatii specifice facturabile distinct sau impreuna cu articole de stoc (taxa incarcare, taxa manipulare, taxa ambalare, taxa cintarire, taxa spalare); liste sau metode de acordare a discount-urilor global pe client/articol sau punctual pe facture; stornare facturi cu identificare factura initiala sau fara.

Contabilitate

Control si verificare a notelor din toate sub-modulele (Mfixe, Clienti, Furnizori, incasari, plati, STOC, Salarii, Productie); preluare usoara si facila prin functie separata a notelor manuale prin intermediul EXCEL provenite din alte sisteme cum ar fi program de salarii sau alte note gestionate prin alte programe; Operare tranzactii manuale direct pe cont contabil; generare si gestionare diferente de curs valutar (665/765) la plata/incasarea facturilor in valuta provenite de la furnizori si clienti externi; Lucru cu calendare contabile pe perioade financiare si pe module care se inchid/deschid de catre administratori.

Variante facturi storno

Factura emisa de tip storno cu variantele: totala/integrala cu original – programul face stornarea automat; partiala cu original – programul face stornarea automat; fara original – unde articolele se introduc manual linie cu linie.

Control avansuri furnizori / clienti

Aplicatia sa permita gestionarea avansurilor la furnizori /409 si clienti /419 prin generarea de documente specifice care se vor stinge cu facturi ulterioare si gestionarea rapoartelor specifice.

Registru de casa

Identificare registru zilnic la nivel de cod data calendaristica IBAN / zi; imbinarea in acelasi registru a incasarilor si a paltilor; plata si/sau incasarea extinsa cu: marca salariat, numar document/chitanta, tip document; listare registru de casa cu toate atributele necesare

Alte Instrumente de plata

Alte Instrumente de plata la termen client Trata/CEC/BO. Trebuie sa existe modul de gestionare a instrumentelor de plata/incasare la termen mai ales in zona de clienti care sa permita: Evidentierea CEC-ului/BO; Asocierea la CEC/BO a unui numar de facturi prin blocarea lor la alte incasari accidentale si mutarea soldului din 411 in contul de BO in asteptare 413 / 5112; Stornarea/Anulare CEC/BO inregistrat eronat sau neplatit la termen de catre clientul rau platnic.

Analiza clienti si furnizori

Prezenta unor rapoarte de analiza si pe clienti si pe furnizori separate astfel: BALANTA Client cu analiza pe punct de lucru, cont, cod tert; Fise CLIENT cu analiza pe punct de lucru, cont, cod_tert; AGING (Aging Report = imbatrinire pe perioade ) – Raport complex privind situatia soldurilor scadente pe clienti / furnizori pe termene scadente, data efectiva (contabila), data factura cu analiza dinamica pe mai mult de 3 intervale calendaristice (30,60,90,120 zile).

Alte rapoarte

Registru jurnal detaliat; registru jurnal cumulate; Carte mare; Fisa cont; Balanta contabila 8-10 coloane cu sumar pe cont sau detaliat pe analitic: detaliu/cont, sintetic/analitic, detaliere pe centre de cost; Balanta contabila pe puncte de lucru (fabrici sau filiale); Declaratia 390; Declaratia 394; Jurnale de Cumparari si Jurnale de vanzari dinamice, configurabile cu numar de coloane variabil (AIC, LIC, operatii interneRomania: TVA 9%, 24 %, servicii, taxare inversa etc.. )

FUNCTII de baza operare STOCURI

Intrari. Iesiri. Rapoarte: Stocuri de materii prime, materiale, produse finite; Situatia intrarilor pe tipuri de intrari/conturi/magazii; Situatia iesirilor pe tipuri de intrari/conturi/magazii; Cumparare OBINV, dare in consum OBINV (pe marca), transfer intre marci (salariati); balanta de stoc a OBINV, fisa OBINV pe salariat, etc.

Control deconturi cu salariatii

Pilonul principal trebuie sa fie marca salariatului care trebuie sa fie unica in aplicatie si sa fie aceiasi cu cea de la: Personal, din statul/programul de salarii si modulele de gestiune a debitorilor, mijloace FIXE, obiecte de inventar aflate in folosinta. Se pot gestiona avansurile la salariati 542 si se pot inchide ulterior cu facturile aduse de acestia de la alti terti.

Mijloace fixe

Functionalitate standard de inregistrare mijloace fixe (MF), calcul amortizare pe registre/locatii/conturi/numere de inventor; rapoarte: diverse rapoarte de analiza Balanta mijloacelor fixe, situatia amortizarilor, fisa MF, situatia intrarilor/ iesirilor/ transferurilor

AVIZe si facturare ulterioara finala

Avize catre clienti altele decit punctele de lucru la livrare cu factura ulterioara. Acest tip de operare a livrarilor are o utilizare mare in practica livrarilor catre supermaket-uri de tip Carrefour / Metro unde se efectueaza lunar 5-10 avize care trebuiesc inchise la sfarsitul lunii intr-o singura factura ce va cumula avizele mentionate. Contul 418 va contine sold corespunzator avizelor nefacturate.

Antecalculatia

Antecalculatia completa a produselor finite si a semifabricatelor (in strinsa legatura cu MRP) ce cuprinde: costul complet antecalculat la nivel de produs finit; costul antecalculat detaliat pe componente semifabricate; costul antecalculat detaliat pe componente materiale si materii prime.

Integrari cu alte programe

Alte Programe diverse asociate sistemului cu care ERP-ul trebuie sa se integreze cu usurinta: Intrastat, BILANT, Postcalcul – necesita analiza si configurari specifice – miniproiect separat intotdeauna deoarece postcalculul de la clientul X nu se potriveste niciodata cu situatia de la clientul Y

Aplicatia ERP aflata in portofoliul CRESCENDO este singura aplicatie de acest tip de pe piata din Romania cu localizare nativa. Principalele module:

PRODUCTIE

Productie – de la productia pe comanda pana la productia de serie. Metode si tehnici consacrate de urmarirea productiei cum ar fi MRP bazate pe nomenclatoare adecvate de tehnologii, retete si structuri de produse (301-341-345-711).

MRP

Modul MRP – este format din 5 sub-module principale: Planificare linii produs, Planificare resurse, Prognoze/ Planificare Productie, Planificare cerinte materiale, Planificare/calcul capacitati productie; Toate nomenclatoarele importante ale aplicatiei trebuie sa fie configurate corect pentru a functiona acest modul.

STOCURI

Se asigura evidenta stocurilor FIFO contabil (model francez/romanesc) de la receptie prin inregistrarea tuturor CTA în pretul de stoc. Modul de gestiune DVI cu formarea pretului complet (taxe vamale, comisioane). Consumul si vinzarea stocurilor se face FIFO contabil sau prin identificare specifica pe pret/lot.

APROVIZIONARE

Module de receptii/aprovizionare strans integrate in timp real cu productia si stocurile (301-371-607-701-701-704). Se asigura legatura intre comanda client > comanda de productie>comanda la furnizor (MRP in timp real).

Gestiune Clientii 

Modul si rapoarte specializate de urmarire a clientilor (pe incasari, plati, facturi neincasate, cec-uri si BO, balanta clienti, etc);

GESTIUNE FURNIZORI

Modul si rapoarte specializate de urmarire a  furnizorilor (pe incasari, plati, facturi neincasate, cec-uri si BO, balanta furnizori etc).

CONTABILITATE

Contabilitate integrata in timp real cu modulele de mai sus cu toate rapoartele necesare de la fisa de cont, registru jurnal general, carte mare, balante cu mai multe egalitati, Declaratia 394 versiunea 2017, Jurnal de vanzari si cumparari, tva la incasare, Declaratia intrastat versiunea 2017 si multe altele.

Vinzari/Facturare la client

Modul de vanzari foarte puternic insotit de: liste de preturi asociate pe client/articol, incasari automate facturi cu inregistrare in registru de casa/banca, relatiie cu casa de marcat.

Gestiune extinsa registre casa/banca si numerar

Registre multiple de casa/banca cu integrare cu facturi furnizori si facturi clienti.

Daca gestionati stocuri diverse si in cantitati mari atunci MRP (Material requirements planning) este unul dintre instrumentele strategice de gestiune si management. Alte avantaje:

Postcalculatia costurilor

indiferent daca sunteti o firma de comert cu filiale in fiecare judet sau o firma de productie ce are 4 sectii diferite veti putea analiza costul real postcalculat la sfarsitul fiecarei luni pe paliere de cost structurale: sectii, ateliere, produse finite vandute, activitati , depozite sau pe paliere de cost conform clasei 9: (921, 922, 923, 924, 925)

Baza de date foarte puternica

Baza de date foarte puternica bazata pe un SO Linux64 (RedHat) cu sute de conexiuni simultane. Nu folosim cu tranzactii distribuite si replicatoare de tranzactii. Totul este in timp real. Tranzactiile facturii emise acum la Baia Mare se vad la Ploiesti in 3 secunde.

transfer inter-puncte de lucru

Modul specializat de transfer inter-puncte de lucru pentru gestionarea marfurilor si materialelor in tranzit intre unitate si subunitati aflate la distanta (481/482). Avize catre subunitati.

Administrarea utilizatorilor

Administrarea tuturor utilizatorilor aplicatiei cu particularizari pe functii /module

Interfata simultana grafica/Windows

Interfata simultana grafica/Windows precum si caracter (text ca in MS-DOS) la alegere.

Generator de rapoarte

Generator de rapoarte inclus in pret/instalare - puteti dezvolta propriile rapoarte ad-hoc.

CELE MAI RECENTE IMPLEMENTARI

Provocarea principala in cadrul acestui proiect a constituit-o facturarea catre sute de clienti. Este vorba de facturarea simultana in timp real din 40 de puncte de lucru dintre care 5 puncte de lucru mari (Constanta, Bucuresti 1+2, Oradea, Brasov). Uneori clientul avea de emis mii de facturi zilnic la nivelul tuturor punctelor de lucru. Folosind aplicatia ERP din portofoliul CRESCENDO, facturile se inregistreaza in timp real astfel ca la sfrsitul zile avem rezolvate urmatoarele activitati: inregistrarea facturilor la nivel de client. filiala, cont contabil, articol vandut.

Este asigurata in timp real descarcarea gestiunii de marfa – stocul on hand, fisa de magazie, balanta de stoc prezinta situatia in timp real. De asemenea incasarile/platile facturilor operate prin incasare directa sunt evidentiate in timp real in aplicatie. Se realizeaza controlul pretului de vinzare pe baza unor liste speciale de pret setate in aplicatie in lei sau valuta. Transferurile inter- puncte de lucru se opereaza in timp real fiind facuta confirmarea atat la transfer odata cu avizul de expeditie cat si la filiala primitoare pe baza de NIR din Aviz. Sunt numai cateva dintre functionalitatile pe care astazi compania Black Sea Suppliers le foloseste in activitatea curenta.

 

Vom reveni curand cu un interg studiu de caz.

AZUR S.A. foloseste o solutia ERP implementata de CRESCENDO care a permis integrarea activitatilor din cadrul companiei. In sine, trecerea la acest nivel a constituit un salt important, anterior in AZUR S.A. se folosea o aplicatie de contabilitate care isi atinsese limita de utilizare atat din punct de vedere tranzactional cat si a utilizatorilor si o serie de alte aplicatii conexe care priveau functionalitati de planificare si altele.

 

Datorita efortului echipei desemnate ca reusite se pot enumera aici: unificarea, curatarea si gestiunea avansata a nomenclatorului de articole; implementarea si utilizarea modulului de productie la toate fabricile intreprinderii cu efect in generarea automata a tranzactiilor contabile aferente proceselor de productie; implementarea si utilizarea modulului de vanzari, customizat pe alocuri conform uzantelor de business din industria chimica; utilizarea unui mecanism mai eficient de planificare a cantitatilor si bugetelor necesare pentru materiile prime; gestiunea centrala si integrata a structurilor si retetelor de fabricatie; mecanism integrat de determinare/calcul a costurilor de fabricatie; gestiunea stocurilor cu data de expirare; controlul costurilor de fabricatie efective printr-o aplicatie conexa de postcalcul si introducerea unui mecanism de control calitativ complet integrat cu modulul de productie care permite, gestiunea cerintelor de control calitate  si furnizeaza posibilitatea de introducere a inregistrarilor de control calitate in procesul de productie.

Daca intentionati sa cumparati o aplicatie ERP de pe piata romaneasca care sa acopere bine functiile importante ale firmei dvs. atunci sa stiti ca ati ajuns unde trebuie. Facem prezentarea produsului la sediul dvs. pe baza unor programari. O prezentare nu trebuie sa depaseasca 3 ore (daca am depasit 3 ore inseamna ca va consumam timpul degeaba). Pentru programare demo, va rugam sa ne scrieti: