Directorul de IT al Centrofarm: in farma, fara analiza zilnică a datelor nu se mai poate - Crescendo
17126
post-template-default,single,single-post,postid-17126,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-11.1,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

Directorul de IT al Centrofarm: in farma, fara analiza zilnică a datelor nu se mai poate

Directorul de IT al Centrofarm: in farma, fara analiza zilnică a datelor nu se mai poate

Solutiile IT de analiza a datelor, prin intermediul carora top managementul poate sa analizeze rezultatele operationale sau, de exemplu, sa simuleze impactul in business al unor schimbari de preturi dictate de Ministerul Sanatatii, au ajuns sa joace un rol central in businessul Centrofarm, una dintre cele mai mari retele de farmacii de pe piata locala, afaceri de peste 30 mil. euro in 2012.

„In farma, fara solutii de business intelligence (BI) – de analiza a datelor – nu se mai poate“, a declarat , a declarat intr-un interviu pentru ZF Marius Dumi­trescu, directorul de IT al companiei.

La Centrofarm, a explicat el, top managementul primeste in fiecare dimineata, pana in ora 10,00, un raport privind vanzarile din ziua precedenta. „Nu ne jucam. Trebuie sa stim in fiecare moment unde suntem din punctul de vedere al rezultatelor.“

Raportul zilnic privind vanzarile reprezinta insa doar o mica parte din rapoartele care sunt generate de solutiile BI ale companiei, in conditiile in care permanent departamentele comerciale, de marketing sau top managementul au nevoie de diferite date si rapoarte.

„Realizam de exemplu analize predictive pornind de la preturile noi pe care le stabileste Ministerul Sanatatii pentru medicamente. Luam lista noua de preturi, care este publicata de regula de minister cu o luna inainte de a intra in vigoare, si analizam care este impactul in businessul nostru, pentru ca noi avem niste stocuri. Daca preturile cresc este OK, dar daca acestea scad, atunci trebuie sa facem ceva pentru ca atunci acestea pot ajunge sa fie mai mici decat pretul nostru de achizitie. Daca situatia este aceasta trebuie sa discutam cu furnizorii, cu distribuitorii pentru a realiza un retur pentru produsele in cauza“, a explicat Dumitrescu.

Centrofarm si-a inlocuit anul trecut solutia BI, migrand la o solutie furnizata de Microsoft, a precizat Dumitrescu, schimbarea fiind realizata printre altele pentru a scurta timpul de emitere a rapoartelor si a reduce costurile, in paralel cu extinderea numarului de utilizatori care le pot accesa si reducerea implicarii departamentului IT in realizarea acestor documente. Dumi­trescu nu a oferit detalii despre costul acestui proiect, adaugand doar ca implementarea a fost realizata de un partener al Microsoft – compania Crescendo (cu o echi­pa de patru oameni) – impreuna cu doi din cei trei membri ai echipei de IT a Centrofarm.

Anul trecut, spune Marius Filipas, servers & tools business group lead la Microsoft Romania, au existat „cateva zeci“ de implementari ale unor solutii BI ale companiei la firme mari. Pe piata locala adoptia acestor instrumente de analiza a datelor este inca intr-o faza incipienta, adauga el. „Circa 40-45% din companiile mari, cu peste 200 de calculatoare, au o solutie BI instalata. Po­tentialul este insa si mai mare pentru zona IMM, odata cu disponibilitatea solutiei in cloud, care elimina necesitatea achizitiei de servere si licente software costisitoare.“

In 2014, crede reprezentantul Microsoft, cererea pentru astfel de solutii ca creste in Romania in special de la companiile din sectoarele financiar, retail si productie.

Zona de solutii de analiza a datelor a inceput sa creasca si pe piata locala de soft si servicii, declara recent intr-un interviu pentru ZF si Eugen Schwab-Chesaru, managing director pentru Europa de Est al companiei de consultanta si cercetare de piata Pierre Audoin Con­sultants (PAC). „Conceptul de business intelligence, de solutii de analiza a datelor a prins niste radacini serioase si companiile au inceput sa inteleaga, sa foloseasca aceste instrumente dupa ce au obtinut si rezultate utilizandu-le. Este o zona in care cred ca se va investi consistent“.

Anul trecut, piata locala de soft si servicii IT a ajuns la circa 825 milioane euro, cu 5-6% mai mult decat in 2012.

Solutia BI a Microsoft este utilizata de Centrofarm pentru a integra date din diferite surse – de la cele de Facebook – pana la cele privind stocurile, achizitiile, vanzarile, discount-urile si integrate pentru a oferi o echipei de management o imagine a operatiunilor. „Pornind de la datele generale se poate ajunge pana la bonul de casa al unui anume client“, explica Marius Dumitrescu. In plus, in sistem sunt introduse si datele de piata livrate de companii de cercetare precum Nielsen sau Cegedim, care sunt utilizate pentru a masura ce rezultate a avut Centrofarm in raport cu competitorii sai.

Centrofarm a achizitionat primele PC-uri la inceputul anilor 1990, iar pe masura ce timpul a trecut acestea au jucat un rol tot mai important in business. In prezent reteaua de farmacii realizeaza un test cu sisteme care numara cati oameni intra in unitatile companiei – urmand sa decida daca acest proiect va fi extins sau nu. Pe de alta parte compania a instalat si un sistem de videoconferinta care este utilizat pentru a inlocui sedintele lunare care avea loc la Bucuresti. „Costurile cu transportul si cazarea pentru o singura sedinta lunara au fost egale cu cele pentru implementarea sistemului de videoconferinta. Acum folosim acest sistem si pentru a instrui angajatii pe zona de IT“, a precizat Dumitrescu.

Articol publicat in editia tiparita a Ziarului Financiar din data de 20.03.2014

 

Tag-uri:
,
Fara Comentarii

Posteaza un comentariu